Batu Bersurat
Pengenalan
Pada tahun 1887, Batu Bersurat telah dijumpai di kawasan Padang Tara, di tepi Sungai tara, di Kampong Buluh, Kuala Berang, Hulu Terengganu. Kemudian pada tahun 1902, Batu ini dijumpai pula oleh Saiyed Hussein bin Ghulam Ai-Baukhari, seorang ahli perniagaan, di bahagian tangga surau Kampung Buluh yang dijadikan alas membasuh kaki untuk naik ke tangga surau tersebut.Batu itu telah patah sebahagian di sebelah atas.
Saiyed Hussin meminta penghulu Ali dan orang kampung mengangkat dan meletakkannya di atas rakit untuk dibawa ke Kuala terengganu. Sampai di Kuala Terengganu Batu itu dipersembahkan ke bawah Duli Yang Maha Mulia Sultan Zainal Abidin III dan kemudian batu itu diletakkan di atas Bukit Puteri. Pada tahun 1922 Timbalan Penasihat Inggeris di Terengganu Encik H.S. Peterson meminta seorang Jurufoto berbangsa Jepun N. Suzuki mengambil gambar dan dihantar kepada C.O Blegden untuk dibuat pembacaan
Batu ini bertulis di dalam bahassa Melayu dengan tulisan jawi yang bertarikh 702 Hijrah. Tulisan pada Batu ini menerangkan Islam sebagai agama rasmi dan hukum-hukum Islam mengenai perbuatan maksiat dan kenyataan-kenyataan palsu berserta dengan hukuman mengikut taraf seseorang.
Pada tahun 1923, Batu Bersurat ini telah dihanatar ke Muzium Singapura dengan jalan pinjaman. Apabila Muzium Negara di Kuala Lumpur siap dibina, batu tersebut telah dibawa ke
Pada 12 Februari 1987, Kerajaan Negeri Terengganu telah menulis
Pada 6 Julai 1991, jam 9.30 pagi suatu upacara penyerahan kembali Batu Bersurat kepada Kerajaan Negeri Terengganu telah berlangsung di Dewan Perjanjian, Tingkat 18, Wisma Darul Iman diantara Kerajaan Persekutuan yang diwakili oleh Timbalan Ketua Setiausaha Kementerian Kebudayaan, Keseniaan dan Pelancongan Encik Ismail bin Adam dengan Kerajaan Negeri Terengganu kepada Y.A.B. Dato' Seri Amar Di Raja Tan Sri Haji Wan Mokhtar bin Ahmad, Menteri Besar Terengganu.
Batu ini merupakan sebuah Peringatan berbahasa Melayu yang terawal yang dijumpai di Semenanjung Malaysia berkaitan dengan pengisytiharan agama Islam sebagai agama rasmi dan Undang-undang Islam.
Di Muka Pertama "A"
1. RasululLah denganyangarwahsantabi mereka
2. Asa pada Dewata Mulia Raya beri hamba meneguhkan Agama Islam
3. Dengan benar bicara derma mereka bagi sekalian hamba Dewata Mulia Raya
4. Di Benuaku ini penentu agama RasululLah sallalLahi wassalama raja.
5. Mandalika yang benar bicara sebelah Dewata Mulia Raya di dalam
6. Bumi penentu itu fardhu pada sekalian Raja Manda.
7. Lika Islam menurut setitah Dewata Mulia Raya dengan benar.
8. Bicara berbajiki benua penentuan itu maka titah Seri Paduka.
9. Tuhan menduduki Tamra ini di Benua Terengganu adi pertama ada.
10. Jumaat di bulan Rajab di tahun saratan disasanakala.
11. Baginda RasululLah telah lalu tujuh ratus tua.
Di Muka Kedua "B"
1. Keluarga di Benua jauh kan
2. Datang berikan.keempat orang berpiutang.
3. Jangan mengambil....(a)mbilhilangkanemas.
4. Kelima derma barang orang....(mar)dika.
5. Jangan mengmbil tugas buat temasnya.
6. Jika ia ambil hilangkan emas.Keenam derma barang.
7. Orang berbuat bala cara laki-laki perempuan satitah.
8. Dewata Mulia Raya jika merdeka bujang palu.
9. Seratus ratun jika merdeka beristeri.
10. Atawa perempuan bersuami ditanam hinggakan.
11. Pinggang dihambalang dengan batu matikan.
12. Jika inkar (bala cara) hambalang jika anak mandalika.....
Di Muka Ketiga "C"
1. Bujang dandanya sepuluh tengan tiga jika ia.........
2. Menteri Bujang dandanya tujuh tahil se (paha)....
3. Tengah tiga, jika tetua bujang dandanya lima (tahil....
4. Tujuh tahil sepaha masuk bandara, jika O (rang).....
5. Merdeka. Ketujuh derma barang perempuaan hendaak..........
6. Tiada dapat bersuami, jika ia berbuat balabicara..............Di Muka Keempat "D"1. ..........tiada benar dendanya setahil sepaha kesembilan derma.
2. ..........Seri Paduka Tuhan (Tuan) siapa tiada harta dendanya.
3. ..........Ke sepuluh derma jika anakku, atawa pemaainku atawa cucuku atawa
keluarga ku atawa anak.
4. ..........tamra ini segala isi tamra barang siapa tiada menurut tamra ini laknat Dewata Mulia raya.
5. ...........di jadikan Dewata Mulia Raya bagi yang langgar acara tamra
SEJARAH BUKIT PUTERI
Satu Peninggalan Sejarah
Negeri Terengganu Darul-Iman adalah antara negeri-negeri di Malaysia yang memiliki kisah-kisah sejarah yang menarik. Menurut sejarawan, Negeri Terengganu telah dibuka sebelum munculnya Negeri Melaka. Antara kisah-kisah sejarah yang termasyhur di negeri ini ialah kisah Batu Bersurat di Kuala Berang, sejarah Hj. Abd. Rahman Limbong, Bukit Puteri dan lain-lain lagi. Namun terdapat satu peninggalan sejarah yang dianggap begitu menarik di negeri ini. Sejarah yang dimaksudkan itu ialah Bukit Puteri yang terletak di pinggir kota Darul-Iman.
Kesan-kesan peninggalannya jelas dapat dilihat hingga sekarang. Bukit Puteri mungkin menjadi masyhur jika cerita atau kajian mengenainya diberikan publisiti yang lebih meluas. Lokasinya yang terletak di dalam kesibukan bandar menjadikan Bukit Puteri tampak hebat jika dibandingkan dengan tempat lain hinggakan bagi sesetengah pencinta sejarah, mereka berpendapat Bukit Puteri adalah lambang sejarah negeri. Bukit yang tingginya lebih kurang 200 meter ini letaknya berhampiran dengan Istana Maziah ( iaitu sebuah istana yang dibina bagi menggantikan Istana Hijau di kaki bukit yang telah terbakar pada tahun 1882 ). Luas kawasan bukit ini dianggarkan kira-kira 0.688 hektar. Kajian sejarah menunjukkan bahawa Bukit Puteri ini sudah dikenali sebelum pemerintahan Sultan Zainal Abidin 1.
Puteri Bunian
Terdapat pula berbagai-bagai cerita dan kisah menarik mengenai asal-usul nama Bukit Puteri ini. Ada cerita mengatakan Datok Bendahara Padang Saujana Johor telah menghantar wakilnya iaitu Megat Seri Rama untuk memerintah Terengganu pada kurun ke-17. Namun pada masa itu bukit ini sudah dikenali sebagai Bukit Puteri. Kisah yang lain pula menyatakan bahawa Bukit Puteri berasal dari nama Tuk Raja Menteri dari Johor yang datang ke Terengganu dan membuka bukit ini. Tetapi kisah yang paling menarik, didapati daripada cerita penduduk-penduduk kampung disitu. Kebanyakan cerita mengatakan bahawa pada zaman dahulu bukit ini menjadi kediaman bagi Puteri Bunian.
Penduduk kampung ketika itu selalu datang berjumpa Tuan Puteri untuk meminjam pinggan mangkuk bagi mengadakan majlis nikah-kahwin atau majlis keramaian yang lain. Malangnya ada di antara mereka yang tidak memulangkannya kembali dan ada yang pecah pula tidak diganti. Oleh kerana sikap penduduk-penduduk yang tidak amanah itu, Tuan Puteri telah merajuk dan lari ke Bukit Bintang di Daerah Besut.
Menurut Puan Fatimah, 40 tahun pula, yang pernah tinggal berhampiran bukit itu berkata nama Bukit Puteri diambil sempena nama puteri tujuh beradik yang tinggal di atas bukit itu. Kononnya puteri-puteri itu adalah sebagai penunggu bukit. Ada juga cerita yang didapati daripada mereka yang naik ke atas bukit itu yang tercium bau harum semerbak kononnya adalah bau puteri tersebut. Menurut surirumah itu lagi, lagu ‘Ulek Mayang’ ada kaitannya dengan kisah puteri tujuh beradik ini. Walau apapun, kesimpulan yang dapat difahami menunjukkan bahawa nama bukit ini adalah berkaitan dengan Tuan Puteri.
Perebutan Kuasa
Jika dibandingkan dengan bukit-bukit lain, Bukit Puteri jauh lebih kecil dan kawasannya tidak begitu luas. Akan tetapi mengapakah bukit ini tiba-tiba saja menjadi terkenal?. Segalanya berlaku pada kurun ke-18 di mana berlaku perebutan kuasa diantara tiga pihak yang ingin menguasai pentadbiran Kuala Terengganu ketika itu.
Dalam peristiwa tersebut, perebutan kuasa di antara Baginda Umar dengan Sultan Mansur Syah 11 dan Sultan Muhammad 1 bukit ini telah terkenal sebagi kubu atau benteng pertahanan untuk mengawal serangan-serangan musuh. Perbalahan ketiga-tiga pihak ini akhirnya membawa kepada satu rundingan, di mana Tengku Mansur telah dilantik menjadi Sultan Terengganu. Sementara Tengku Umar pula dilantik sebagai Yang DiPertuan Besar. Namun begitu, pertelingkahan mereka tidak lagi padam. Sikap ingin menunjuk kuasa masing-masing ditambah dengan pertelingkahan yang sedia ada, rupa-rupanya telah mencetuskan satu perang saudara antara pihak Tengku Mansur dan Tengku Umar.
Tengku Umar telah mengambil kesempatan menggunakan Bukit Puteri sebagai benteng pertahanan dari serangan Tengku Mansur yang berkubu di kawasan Balik Bukit. Namun begitu akhirnya Tengku Umar terpaksa mengalah dan meninggalkan Bukit Puteri. Mengikut catatan sejarah, Tengku Umar telah melarikan diri ke Besut kemudian ke Daik.
Tengku Mansur yang bergelar Sultan Mansur Shah terus berkuasa semula dan memerintah takhta kerajaan Negeri Terengganu. Setelah kemangkatan Sultan Mansur Shah 11, Sultan Muhammad 1 telah dilantik menggantikan beliau. Dalam masa yang sama Tengku Umar yang melarikan diri ke Daik pulang ke Terengganu merampas takhta kerajaan negeri Terengganu dan orang-orangnya telah menyerang Bukit Puteri yang ketika itu menjadi tempat bersemayam Sultan Muhammad 1. Di sini berlakunya pertempuran hebat antara kedua belah pihak. Setelah pertempuran sengit berlaku, kekalahan berpihak kepada Sultan Muhammad 1. Lalu beliau terpaksa berundur ke Dungun. Dan giliran Tengku Umar pula yang menguasai Bukit Puteri.
Sultan Muhammad 1 yang disingkirkan tidak berputus asa meminta pertolongan Tengku Hitam bagi menewaskan Tengku Umar. Beberapa bulan kemudian, gandingan Sultan Muhammad 1 dan Tengku Hitam dari Dungun cuba untuk menyerang Tengku Umar yang berkubu di Bukit Puteri dalam usaha merampas kembali takhta kerajaan. Malang cubaan mereka gagal.
Kubu Dari Madu
Adalah dipercayai bahawa kubu yang dibina oleh Baginda Umar ini diperbuat daripada batu-bata, madu dan kapur. Dari rentetan sejarah ini, jelas menunjukkan bahawa Bukit Puteri amat penting satu ketika dahulu sebagai kubu pertahanan yang kuat. Ini adalah mungkin disebabkan kedudukan fizikalnya yang begitu strategik yang menyukarkan pihak musuh menyerang. Kesan peninggalan kubu itu masih dapat dilihat dengan jelas hingga ke hari ini.
Apa yang menarik perhatian dalam kawasan kubu ini ialah terdapat beberapa monumen dan artifek bersejarah. Antaranya ialah Rumah Api. Rumah Api ini tingginya lebih kurang 10 meter. Terletak di penjuru kawasan kubu dan boleh dilihat dengan jelas dari muara Sungai Terengganu.
Memandangkan penduduk-penduduk Terengganu ketika itu kebanyakkannya adalah nelayan, maka Rumah Api ini amatlah penting, bagi mereka lebih-lebih lagi untuk menentukan arah kepala muara Sungai Terengganu. Begitu juga bagi para pelayar yang sentiasa berulang alik berdagang ke serata Nusantara dengan perahu-perahu besar. Ini adalah kerana pada masa dahulu kegiatan perdagangan begitu pesat sekali.
Satu lagi bahan bersejarah yang penting, terletak di dalam kubu ini ialah tiang bendera. Tiang bendera ini mempunyai bentuk yang agak menarik dan canggih walaupun didirikan pada zaman lampau. Ianya tidak merupakan sebatang tiang semata-mata, tetapi mempunyai palang kayu di tengah-tengahnya sepanjang 5 meter.
Kegunaan utama tiang bendera ini adalah untuk menaikkan bendera raja apabila satu-satu istiadat kebesaran diadakan. Misalnya apabila diadakan istiadat pertabalan.
Mengikut fakta sejarah yang tercatat, tiang bendera ini telah didirikan dengan penuh istiadat kebesaran negeri dituruti dengan tembakan meriam sebanyak 16 das, semasa upacara menanam tiang dilakukan. Tingginya lebih kurang 18 meter dan ditanam sedalam 2 meter.
Hari yang penuh bersejarah itu telah dicatat bertarikh 22 April 1899 Masehi bersamaan 12 Zulhijjah 1319 Hijra iaitu ketika zaman pemerintahan Sultan Zainal Abidin Ketiga. Namun begitu tiang bendera yang tersergam sekarang ini telah didirikan pada masa pemerintahan Sultan Sulaiman Badrul Alam Syah.
Berhampiran tiang bendera ini juga terdapat satu runtuhan pentas batu yang dipercayai digunakan sebagai singgahsana oleh pemerintah-pemerintah dahulu. Bersebelahan pentas batu ini terdapat pula sebuah lubang sebesar 1 meter persegi. Lubang ini dikatakan sebagai tempat menyimpan peluru meriam semasa perang dahulu.
Seri Bueh
Lain pula ceritanya jika dikaitkan dengan lagenda Tuan Puteri di atas bukit ini. Mengikut cerita adalah dipercayai bahawa lubang ini adalah tempat Tuan Puteri menyimpan pinggan mangkuknya.Di gunakan untuk melawan pihak musuh. Disamping itu ia juga digunakan sebagai isyarat bagi istiadat-istiadat kebesaran negeri. Sebenarnya banyak lagi meriam yang terdapat di atas bukit ini.
Meriam-meriam ini terdiri daripada pelbagai jenis. Ada yang buatannya dari Negara Sepanyol dan Portugis. Tidak ketinggalan juga meriam buatan dari Tanah Melayu. Meriam-meriam ini diberikan nama yang berlainan seperti Seri Johor, Seri Bueh, Seri Jamior dan Laila Majnun. Tetapi, apa yang menarik perhatian mengenai meriam-meriam ini ialah tentang 'Seri Bueh'.
Sebenarnya Seri Bueh lebih dikenali dengan panggilan Meriam Beranak. Ini adalah kerana kedudukan meriam ini yang seolah-olah mempunyai hubungan, di mana terdapat sepucuk meriam besar yang menjadi 'ibu' kepada sepucuk meriam kecil disisinya. Oleh kerana saiz dan keadaan kedua-dua pucuk meriam ini lebih mirip kepada 'ibu dan anak' maka dengan itu ianya lebih termasyhur dengan panggilan Meriam Beranak.
Namun begitu ramai yang tidak menyedari bahawa dalam tahun 1941 hingga 1945, terjadi satu peristiwa yang hampir melenyapkan sejarah meriam-meriam ini. Pada waktu itu Tanah Melayu dikuasai oleh tentera-tentera Jepun, termasuk bandar Kuala Terengganu. Tentera-tentera Jepun, ketika itu telah banyak memindahkan meriam-meriam yang berada di atas Bukit Puteri ini untuk dihadiahkan kepada Kerajaan Siam pada masa itu amat berminat untuk menjadikan meriam-meriam ini sebagai harta rampasan perang.
Namun begitu generasi hari ini amat bernasib baik kerana usaha-usaha itu telah menemui kegagalan. Ternyata jika usaha-usaha tentera Jepun itu berhasil, hilanglah satu bahan bersejarah yang menjadi simbol kekuatan kubu pertahanan Bukit Puteri pada hari ini.
Loceng Besar Atau Genta
Monumen bersejarah lain pula yang turut menghiasi Bukit Puteri hingga ke hari ini ialah sebuah loceng besar. Ia juga dikenali sebagai 'Genta'. Genta besar ini ditempatkan di tengah-tengah kawasan bukit ini sejak beberapa keturunan pemerintah Negeri Terengganu dahulu. Walaupun begitu genta ini akan digantikan dengan yang baru sekiranya rosak.
Menurut catatan sejarah genta yang ada sekarang ini telah dibuat pada masa pemerintahan Al-Marhum Sultan Zainal Abidin Yang Ketiga, iaitu kira-kira dalam tahun 1326H (1908 Masihi ). Genta ini diperbuat dengan menggunakan tembaga kuning dan istiadat menuangnya dilakukan di hadapan istana Maziah. Orang yang bertanggungjawab dalam pembuatan genta ini ialah Wan Ali bin Wan Awang dengan dibantu oleh beberapa tukang dari Kampung Tanjung dan Kampung Paya. Genta ini mempunyai lilitan berukuran 228cm dan tingginya lebih kurang 78cm, sementara beratnya pula ialah 175kg.
Genta pertama terdapat di atas bukit ini dikatakan dibuat pada 17 Syaaban 1270H (15 Mei 1853) iaitu pada zaman pemerintahan Sultan Omar yang merupakan Sultan Terengganu yang ke-9. Genta pertama ini telah dinamakan 'Negara'. Pada masa dahulu genta ini dijaga oleh budak-budak 'raja' tetapi pada Sultan Umar hingga Sultan Zainal Abidin yang ke-3 ( 19.12.1881 - 25.11.1918 ) ianya telah dijaga pula oleh Encik Ali bin Abdullah.
Genta ini diadakan atas tujuan-tujuan tertentu. Genta ini akan dibunyikan sebagai isyarat kepada penduduk kampung bila berlakunya kegemparan seperti kebakaran, kejadian amuk, serangan pihak musuh dan kegemparan-kegemparan besar yang lain.
Menurut adat negeri, apabila genta dibunyikan bertalu-talu tanpa mengira masa-masa tertentu, maka sekalian penduduk akan segera menutup pintu rumah masing-masing dan kedai-kedai pun turut berkemas dan bersiap-sedia dengan kelengkapan senjata dan berjaga-jaga jika ada orang mengamuk. Sebaliknya pula jika berlaku kegemparan lain seperti kebakaran mereka akan bersama-sama menolongnya.
Selain daripada itu, genta juga digunakan pada bulan puasa, Hari Raya Puasa dan Hari Raya Haji. Tetapi cara penggunaannya berlainan pula. Genta dibunyikan pada bulan puasa mulai jam 6 petang hinggalah waktu berbuka. Dengan ini penduduk-penduduk kampung akan lebih bersedia untuk menyambut waktu berbuka. Begitu juga pada waktu bersahur. Genta mula dibunyikan pada jam 12 tengah malam dengan kecang dan dikenali dengan nama 'Goncang' sebagai menandakan waktu memasak makan sahur diikuti tembakan meriam satu das.
Pada hari raya pula genta ini akan dibunyikan dengan kencang serta bertingkah-tingkah lagunya menandakan masuk waktu sembahyang raya. Ini juga beriringan dengan keberangkatan sultan ke masjid. Namun begitu adat ini telah dibatalkan pada masa pemerintahan Duli Yang Maha Mulia Sultan Ismail Nasiruddin Shah.
Semenjak itu genta ini tidak dibunyikan lagi bagi menandakan masuk atau sudahnya waktu sembahyang. Kini genta ini telah ditempatkan di dalam sebuah pondok berjaring dikenali sebagai Pondok Genta.
Di salah satu kawasan hujung bukit ini terdapat satu kawasan kecil yang dipercayai sebagai kawasan perkuburan pada satu masa dahulu. Ini berikutan adanya beberapa batu nisan dari berlainan bentuk. Namun begitu kawasan kaki Bukit Puteri satu ketika dahulu adalah merupakan kawasan perkuburan.
Satu kawasan kubur lagi dikelilingi oleh runtuhan batu seolah-olah sebuah kandang atau benteng bagi kubur tersebut. Kini kubur-kubur tersebut telah dipelihara dan dijaga keadaan sekitarnya supaya lebih terang dan jelas dilihat.
Bukit Misteri
Bukit Puteri sekarang telah mula menjadi tumpuan penduduk tempatan dan menjadi daya tarikan pelancong untuk melawat warisan sejarah negeri ini. Berbanding dengan suatu ketika dahulu Bukit Puteri sekarang ini telah diperbaiki dan dibuka kepada orang ramai.
Untuk sampai ke atas Bukit Puteri ini tidaklah perlu lagi bersusah-payah mendaki bukit yang tingginya hampir 200 meter dari aras laut. Pihak kerajaan telah membuat satu laluan mendaki dengan menggunakan anak tangga. Bukit Puteri telah diubahsuai dan dihias kembali supaya menjadi lebih menarik.
Bagi mereka yang ingin melepaskan penat lelah selepas bekerja, Bukit Puteri adalah tempat yang sesuai bagi merehatkan fikiran. Terdapat kerusi-kerusi dan bangku yang disediakan untuk tujuan ini. Biarpun banyak perubahan dan pembaikian kemudahan dilakukan namun keaslian sejarah di bukit yang penuh misteri ini tetap terjaga.
Mungkin masih ada lagi misteri yang belum terungkap di Bukit Puteri ini di sebalik keindahannya. Sesungguhnya wajah bandar Kuala Terengganu serta air sungainya yang mengalir tenang dilihat dari puncak bukit sungguh mengasyikkan.
Keadaan tenang dan keindahan wajah Bukit Puteri yang sebegini mengingatkan kembali kepada kisah Tuan Puteri yang pernah menjadi pemilik bukit ini. Dengan berbekalkan lipatan sejarah, ia tersergam indah di sebalik kesibukan kota.
Itulah Bukit Puteri, lambang sejarah negeri ….. !
Istana Maziah
Istana Maziah pada 1920-an.
Istana Maziah adalah lambang kemegahan institusi kesultanan Terengganu. Istana ini terletak berhampiran dengan Bukit Puteri, kira-kira 220 meter dengan gigi air sungai Kuala Terengganu. Di istana inilah upacara rasmi negeri diadakan seperti istiadat pertabalan dan kemahkotaan Sultan Terengganu, berkhatan, bertindik, perkahwinan dan sambutan tetamu utama negeri.
Setakat ini terdapat percanggahan mengenai tarikh pembinaan Istana Maziah. Mengikut catatan Engku Pengiran Anum, batu asas pembinaan istana ini dimulakan pada hari Jumaat, pukul 10:00 pagi, 31 Mei 1895 ( 7 Zulhijjah 1312 ) di masa pemerintahan Sultan Zainal Abidin III ( 1881-1918 ). Manakala catatan Dato’ Seri Amar Diraja Haji Ngah Muhammad bin Yusof pula, istana ini dibina pada tahun 1897.
Istana Maziah dibina untuk menggantikan Istana HijauMac yang telah hangus terbakar. Istana Hijau dibina pada masa pemerintahan Sultan Omar ( Baginda Omar ) pada 10 1870 ( 7 Zulhijjah 1286 ). Tokoh yang diberi tanggungjawab sebagai pengurus pembinaan dan jurutera Istana Maziah ialah Tengku Chik Abu Bakar bin Tengku Abdul Jalil.
Dia adalah saudara ipar kepada Sultan Zainal Abidin III. Selain daripada itu terdapat beberapa tokoh lagi yang turut sama menyumbang dalam pembinaan istana ini. Mereka yang bertanggungjawab menyiapkan pelan dan binaan istana serta menghias bahagian dalaman istana ialah Engku Besar Paduka Raja Sayyid Abdullah bin Zin Al-Idrus, Encik Muhammad bin Abdul Rahim ( lebih dikenali dengan nama Encik Mat ) dan juga Dato’ Mata-Mata. Di samping itu tugas mendapatkan kayu, kebanyakannya dari Dungun diuruskan oleh Tengku Panglima Besar Tengku Muda Kechik. Manakala pengurusan batu bata dan kapur pula diserahkan kepada Tengku Besar Paduka Indera. Bahan yang digunakan dalam pembinaan istana ini terdiri daripada campuran kapur, tanah liat, pasir garam, putih telur dan manisan.
Kira-kira 20 orang tukang Melayu dan Cina terlibat dalam pembinaan Istana Maziah. Masalah kewangan pada masa itu telah menyebabkan pembinaan istana ini tertangguh. Walaupun begitu, istana ini telah siap dan upacara " naik istana " diadakan pada 7 Ogos 1903 ( 14 Jamadil Awal 1312 ). Tidak berapa lama selepas Istana Maziah siap, Tengku Embong Musa, Ketua Jabatan Kerja Raya menambah lantai di bahagian anjung istana tersebut.
Pada ketika itu di bawah anjung Istana boleh dilalui kereta. Ketika pemerintahan Sultan Sulaiman Badrul Alam Shah ( 1920 – 1942 ), layang-layang anak tangga dipinda. Seterusnya pindaan dilakukan lagi di masa pemerintahan Sultan Ismail Nasiruddin Shah ( 1945 – 1979 ). Bilik di tingkat bawah terletak Singgahsana di sebelah matahari naik telah dibuang pintunya supaya ia bertambah luas. Dengan itu, Singgahsana dipindahkan ke tingkat atas. Pada tahun 1954, dibina pula layang-layang tangga hadapan di sebelah matahari jatuh.
Selain itu, bilik di tingkat atas sebelah matahari naik telah dirobohkan untuk ditempatkan Singgahsana. Pada tahun 1972, sebuah bangunan tambahan dibina di bahagian rusuk sebelah barat. Seterusnya Singgahsana pula ditempatkan di tingkat atas bangunan baru Istana Maziah ini.Pada tahun 1998, satu tambahan baru telah dibina di bahagian hadapan istana ini.
0 comments:
Post a Comment